Nrkaa will never ... Steadfast Kajebal ... Liberals always and forever . . . I'm free



أخر خبر


أختر ما تحب أن تسمع

يوم في معرض الكتاب

بسم الله الرحمن الرحيم

مين مرحش معرض الكتاب ؟
مين حيروح معرض الكتاب ؟
مين حيروح علشان يبصبص للبنات ؟؟
يا تري الكلام دة لصالح ميين !؟
مين انضم في المظاهرة ؟؟
مين اثبت ان احنا فعلا في دولة ديمقراطية ؟؟
مين اللي حخليك تنضم لسجن ابو غريب !!؟؟
ميين ؟؟؟
علامة تعجب و استفهام
حتعرفها دلوقتي
حالا في
يوم في معرض الكتاب

ذهبت منذ ايام في معرض الكتاب انا و اثنين من اصدقائي
مررت بأحداث لم اتوقع للحظة اني سأمر بها
اولا
بعد صلاة الجمعة مباشرة رحنا علشان نشتري حبة كتب و اسطوانات
جة معاد الغذاء
واحنا كنا عيشيين في دور الشباب الروش يعني مش حنغلب في مجيب الاكل لكن لحسن الحظ اعدنا ساعة ونص فقط علشان نجييب شقق فول و طعمية الوجبة الشعبية المعتبرة علي الرغم من ارتفاع المبلغ الا اننا كنا مغرميين لتصل سعر الشقة الواحدة فقط الي 150 قرش
طبعا حسينا بلأكتئاب الشديد علشان الغلو دة .... اثناء مكنا بنجيب الغذاء ووقفين في عز الزحام كان هناك الالف من الفتن من حولنا
بمعني " مزز " بل مئات وطبعا احنا شباب هلكانا
طبعا فهميين
و اعدنا نتفرج علي دية ودية ونعد نعاكس طبقا للأعلام الهادف لقناة مولدي
وفي الحقيقة احنا المفروض كويسيين كلنا
يعني في منا حافظ نصف القرأن
وفية منا اللي حافظ صورة البقرة و ال عمران و 3 اجزاء من ورة
وفية اللي حافظ جزء عمة
المهم بصراحة احنا مش عرفيين نلوم ميين ؟؟
نلوم نفسنا علشان استسلما بسرعة !
ولا نلوم البنات البيظة الملونة !
ولا نلوم قناة ميلودي علشان بتعرفنا ازاي نعاكس !
ولا نلوم المعرض علشان هو اللي سمح بدخول دة المعرض !
ودة كان اول جزء
بعديين ركبنا الاتوبيس المجاني اللي التكتك اسرع منة المهم ماشي بينا
استني
اة دة
احنا كنا عند سرايا السعودية
اة دة
اة الامن دة كلة
فيية اة
اة دة دية مظاهرة !! في ارض المعارض !
بصراحة انا كنت راكب الاتوبيس اول لما شوفت المظاهرة نطيط من علي الاتوبيس و نسيت اصحابي و نسيت المعرض نسيت كل حاجة
وقلت انا مدون مبعملش حاجة غلط لازم انضم
دية غزة مننا و علينا
ولازم اعمل موقف لقيت الامن المركزي منهني من الدخول
لية !!؟؟
عفية
والله العظيم الظابط قلي
هو كدة محدش حيخش و اللي عندك اعملة " اضرب راسك في الحيط "
اعدت الف و ادور علشان اخش انضم معرفتش
الحمد لله استغليت الموقف
سألت العساكر " انتم عرفيين انتم منعيين مين من الدخول انتم بتمنعوا اهلكم من الاستمرار انتم بتضربوا في اهلكوا .... وكلام من دة " المهم
اكتشفت ان كتير اوي من العساكر معترضيين علي وقفهم بالشكل دة
قلت في سري " بقي هي دية حرية التعبير .. دية الديمقراطية "
رحت الي امين الشرطة
مكدبش عليكم انا كنت خايف
من حسن الحظ اني كان معايا الموبيل فية كميرا خليت واحد من اللي وقفين يصور ورحت للأميين وبكل خوووووف قلتلة
شقاوة : حضرتك انا عاوز انضم
الضابط : تنضم لمين يا عم روح بتكم
شقاوة : حضرتك مش الوقفة دية احتجاجية علي غزة انا مدون ومن حقي انضم
الضابط : احنا كلنا عوزيين ننضم احنا كمان بس مينفعش فاهم
ومن هنا اشعلت النار
شقاوة : انا صحافة و اصحابي جوة ومعني وجود مظاهرة في بلد ديمقراطي
يعني الكل انة ينضم حضرتك
الضابط : امشي يا حيوان .. لحسن اخليك تنضم لسجن ابو غريب
والله
اشهد انا ذالك ما حدث بالتفصيل
استغربت !!
هو الديمقراطية دية شعارات !!
و خلاص خلصت الحكاية دية وطبعن عرفيين ازاي فضوا المظاهرة
جية ميين اصحابي اللي كنت راكب معاهم الاتوبيس
لاموني : ازاي يا احمد تسبني و تروح تنضم في المظاهرة
دة ينفع .... انت كدة بتضيع الوقت
اضطريت اني اعتزر رغم اني علي حق
وبعديين مشينا في ارض الله
رحنا فيين
سور الاسبكية
علشان نشتري حبة كتب منتهية الصلاحية
وفية ناس راحت علشان تطوف
متستغربوش
الطوفان في المعرض معني معاكسة البنات و التطاول عليهن
والله لما احنا مشيين كنا مكسوفيين من نفسنا
لكن
الاغرائات و الحجات دية برضوا احنا شباب
وبالمناسبة اطالب المدونيين و علمائنا
بعمل موضوع
عن كيفية السيطرة علي النفس امام ملزات الشهوة دون الخروج من الشعور الاسلامي
__
المهم في النهاية شلنا علي قلبي حبة كتب وفية ناس كانت مش شيلة خالص وراحة المعرض ب 30 ج وفية ناس كانت عوزة مشاكل
---
المهم اول لما روحنا كلت 2 طاجن باللحمة المفرومة
دبينها علي اصلها
------------------
سألني و احنا بناكل انا لية انضميت في المظاهرة
استفيت اة
بصراحة
انا استغربت انة يسأل السؤال دة
لكن كان ردي " دة فرض عليا دة...."
قبل ما اكمل لقيتة بيقولي انت ولا زودت ولا نقصت استفدت اة ؟!!
ردي كان " ممكن اكون مزودش او نقسط لكن دة فرض ابل ما يكون واجب عليا واكيد عرفتم ان قلت اة تاني
----------
بصراحة احب اقول لواحد كان معايا اسمة أحمد
يا احمد انا علشان صحبك لازم انصحك
انا مش حستشيخ فيها انا قليل الادب بس بالله عليك تذكر
" كما تديين تدان "
كلنا بنغلط انا نفسي غلط و حغلط و بغلط لكن المهم جدااااااا
الاعتراف بالحق فضيلة و أظن انت عارف انا قصدي اة
و يريت نساعد بعض علشان نبقي احسن
تسدق
و انتم بتتفرجوا في الاسبكية و سفير
انا والله عمري ما توقعت ابدا ان يوصل بيك الحال الي كدة وخاصة اني عرفك من زمان و عارف معدنك كويس جدا
عمري ما اتصور نفسي انا كنت بفكر اكلم بنت او اعاكسها
انا عارف انك حترمي الكلام دة في الزبالة
ولكن تذكر ان الصاحب ساحب وان الله يراك و مطلع عليك
فلا تأخز هذا الكلام كأني شيخ او امام لكم ولكن خذة من صديق وفي
وبلاش حكاية الطوفان ديه
---------

ليست هناك تعليقات: